Kunskapsbank

  • Business Application & Data Analytics

    Optimera era applikationer med Axians Application Management

    Har ni full kontroll över era applikationer? I dagens komplexa digitala landskap byggs och driftas moderna applikationer genom flera molnbaserade tjänster och hybrida lösningar. Från databaser och containers till IoT hubbar och webbapplikationer.

    Läs mer
  • Cybersäkerhet

    Axians sårbarhetsanalys

    I dagens IT-landskap finns det ju som vi alla vet otaliga hotaktörer som ständigt övervakar sin omvärld för att hitta nästa möjliga mål. Historiskt sett har phising och malware-attacker varit den mest förekommande intrångspunkten, men trendanalyserna visar tydligt att vi står inför ett skifte. Den primära vägen in i en miljö för en hotaktör håller på att växlas över till att nå miljöer genom sårbarheter.

    Läs mer
  • Cybersäkerhet

    Förstärk er digitala försvarslinje med Axians Security Operations Center (SOC)

    Skyddet av en verksamhets digitala tillgångar utgör en kritisk faktor för att säkerställa såväl tillgänglighet som skydd av informationstillgångar. Denna grundläggande princip är av största betydelse för de flesta verksamheter - oavsett bransch. De ökade säkerhetshoten kräver en konstant övervakning för att snabbt upptäcka och hantera potentiella risker i realtid.

    Läs mer
  • ServiceNow

    5 enkla tips för dig som jobbar med ServiceNow

    Vi ger praktiska råd för att optimera användningen av ServiceNow-plattformen. Först och främst bör ni se över er strategiska roadmap för att säkerställa att ni når era mål och justera planen vid behov. Det är också viktigt att granska vilka funktioner ni redan har i plattformen och hur ni kan använda dem bättre för att få ut mer nytta.

    Läs mer
  • Cybersäkerhet

    NIS2

    NIS2-direktivet står för Network and Information Security och är ett EU-direktiv som är utformat för att höja nivån på cybersäkerheten i EU-länderna.

    Läs mer
  • ServiceNow

    Att lyckas med ServiceNow – Axians visar vägen till framgång

    ServiceNow är ett kraftfullt och mångsidigt ITSM-verktyg som kan revolutionera hur din organisation hanterar sina IT-tjänster. Hos Axians ser vi dagligen hur våra kunder drar nytta av ServiceNows-kapaciteter, vilket gör oss stolta och engagerade i att hjälpa ännu fler att lyckas med detta fantastiska verktyg. Precis som alla komplexa system har även ServiceNow sina utmaningar, men med rätt kunskap och stöd kan dessa övervinnas och verktygets fulla potential realiseras.

    Läs mer
  • ITIL

    Change Management/Enablement som det är tänkt

    Att ha en välfungerande Change Enablement-process är avgörande för en högpresterande IT-organisation. Genom att fokusera på riskoptimering, samverkan med andra processer och anpassade ändringsmodeller kan vi hjälpa dig att uppnå högre tillgänglighet, färre oplanerade arbeten och fler lyckade ändringar.

    Läs mer
  • ITIL

    Systemförvaltning IT – vad handlar det om?

    Systemförvaltning inom IT handlar om att skapa en modell/metod (förvaltningsmodell) för att säkerställa att vi stödjer, underhåller, vidareutvecklar och supportar de system/applikationer/tjänster som vi på IT använder för att leverera värde till verksamheten. För att göra detta behöver vi inventera, dokumentera och beskriva de objekt vi vill förvalta (vad som ska förvaltas), vad som skall göras med dem och vem som skall göra vad.

    Läs mer
  • Axians konsulter

    Konsultlingo: Från buzzwords till verklig betydelse

    Vad betyder konsultfraser egentligen? Tolkningarna kan variera så mycket att de ofta leder till förvirring. Vad menar personen som säger dem och hur uppfattas de av den som lyssnar? Risken är stor att de skapar olika bilder av vad som förväntas, vilket sällan leder till en ideal situation.

    Läs mer
  • Miljö

    Hållbarhetsrevolutionen: ESG och dess roll i affärsvärlden 

    Vi vill ju alla värna om vår kära planet. Det gör att organisationer och verksamheter ställs inför ökade krav på hållbarhet och ansvarsfull hantering av klimat- och miljöfrågor. Förutom lagkrav förväntar sig anställda, kunder, leverantörer och partners att företag tar dessa frågor på allvar.

    Läs mer
  • ITIL

    SLM – En process med dubbla budskap

    På Axians ser vi processen Service Level Management (SLM) som en av de mest avgörande gränsytorna mellan IT/serviceorganisationen och verksamheten. SLM har en unik och betydelsefull position eftersom den representerar både IT (eller den servicegivande organisationen) och kunderna, vilket är centralt för att säkerställa hög leveranskvalitet och kundnöjdhet.

    Läs mer