Kunskapsbank
-
Optimera era applikationer med Axians Application Management
Har ni full kontroll över era applikationer? I dagens komplexa digitala landskap byggs och driftas moderna applikationer genom flera molnbaserade tjänster och hybrida lösningar. Från databaser och containers till IoT hubbar och webbapplikationer.
Läs mer -
Axians sårbarhetsanalys
I dagens IT-landskap finns det ju som vi alla vet otaliga hotaktörer som ständigt övervakar sin omvärld för att hitta nästa möjliga mål. Historiskt sett har phising och malware-attacker varit den mest förekommande intrångspunkten, men trendanalyserna visar tydligt att vi står inför ett skifte. Den primära vägen in i en miljö för en hotaktör håller på att växlas över till att nå miljöer genom sårbarheter.
Läs mer -
Förstärk er digitala försvarslinje med Axians Security Operations Center (SOC)
Skyddet av en verksamhets digitala tillgångar utgör en kritisk faktor för att säkerställa såväl tillgänglighet som skydd av informationstillgångar. Denna grundläggande princip är av största betydelse för de flesta verksamheter - oavsett bransch. De ökade säkerhetshoten kräver en konstant övervakning för att snabbt upptäcka och hantera potentiella risker i realtid.
Läs mer -
Endast stora organisationer behöver en SOC – sant eller falskt?
Axians gör en #FactCheckers-serie som delas på våra sociala medier. Vi lyfter fram några av de vanligaste missuppfattningarna inom OT/IT-säkerhet. Med hjälp av vår expert Ola bemöter vi myter och ger insikter för att stärka säkerhetsarbetet.
Läs mer -
5 enkla tips för dig som jobbar med ServiceNow
Vi ger praktiska råd för att optimera användningen av ServiceNow-plattformen. Först och främst bör ni se över er strategiska roadmap för att säkerställa att ni når era mål och justera planen vid behov. Det är också viktigt att granska vilka funktioner ni redan har i plattformen och hur ni kan använda dem bättre för att få ut mer nytta.
Läs mer -
-
Att lyckas med ServiceNow – Axians visar vägen till framgång
ServiceNow är ett kraftfullt och mångsidigt ITSM-verktyg som kan revolutionera hur din organisation hanterar sina IT-tjänster. Hos Axians ser vi dagligen hur våra kunder drar nytta av ServiceNows-kapaciteter, vilket gör oss stolta och engagerade i att hjälpa ännu fler att lyckas med detta fantastiska verktyg. Precis som alla komplexa system har även ServiceNow sina utmaningar, men med rätt kunskap och stöd kan dessa övervinnas och verktygets fulla potential realiseras.
Läs mer -
Change Management/Enablement som det är tänkt
Att ha en välfungerande Change Enablement-process är avgörande för en högpresterande IT-organisation. Genom att fokusera på riskoptimering, samverkan med andra processer och anpassade ändringsmodeller kan vi hjälpa dig att uppnå högre tillgänglighet, färre oplanerade arbeten och fler lyckade ändringar.
Läs mer -
Systemförvaltning IT – vad handlar det om?
Systemförvaltning inom IT handlar om att skapa en modell/metod (förvaltningsmodell) för att säkerställa att vi stödjer, underhåller, vidareutvecklar och supportar de system/applikationer/tjänster som vi på IT använder för att leverera värde till verksamheten. För att göra detta behöver vi inventera, dokumentera och beskriva de objekt vi vill förvalta (vad som ska förvaltas), vad som skall göras med dem och vem som skall göra vad.
Läs mer -
Konsultlingo: Från buzzwords till verklig betydelse
Vad betyder konsultfraser egentligen? Tolkningarna kan variera så mycket att de ofta leder till förvirring. Vad menar personen som säger dem och hur uppfattas de av den som lyssnar? Risken är stor att de skapar olika bilder av vad som förväntas, vilket sällan leder till en ideal situation.
Läs mer -
Hållbarhetsrevolutionen: ESG och dess roll i affärsvärlden
Vi vill ju alla värna om vår kära planet. Det gör att organisationer och verksamheter ställs inför ökade krav på hållbarhet och ansvarsfull hantering av klimat- och miljöfrågor. Förutom lagkrav förväntar sig anställda, kunder, leverantörer och partners att företag tar dessa frågor på allvar.
Läs mer -
SLM – En process med dubbla budskap
På Axians ser vi processen Service Level Management (SLM) som en av de mest avgörande gränsytorna mellan IT/serviceorganisationen och verksamheten. SLM har en unik och betydelsefull position eftersom den representerar både IT (eller den servicegivande organisationen) och kunderna, vilket är centralt för att säkerställa hög leveranskvalitet och kundnöjdhet.
Läs mer