Vi på Axians vill dela med oss om varför våra medarbetare vill vara en del av vårt team! Vi är stolta över att skapa en arbetsmiljö där välbefinnande och karriärutveckling står i fokus. För att ge er en inblick i vår vardag, har vi samlat berättelser från våra medarbetare om deras upplevelser och vad som gör Axians till en bra plats att arbeta på. Olga berättar om hennes upplevelse som ServiceNow developer på Axians.
Ta del av intervjun med Olga!
Hur har du upplevt att Axians aktivt främjar delning av erfarenheter inom teamet och över tid? Finns det några specifika initiativ eller metoder som du tycker har varit särskilt effektiva?
Många i vårt team arbetar ofta på kontoret just för att dela erfarenheter, lära av varandra och hjälpa varandra. Ofta sätter man sig bredvid den kollega som har erfarenhet av det område man själv jobbar med just då eller som ingår i samma kundteam. Vår BU-chef uppmuntrar att vi ska vara på kontoret för att stärka relationerna i teamet, eftersom det då blir lättare att be om hjälp. Andra sätt vi delar vår kunskap och erfarenhet på är genom teamets veckomöten, där vi ibland diskuterar de senaste nyheterna inom ServiceNow, och via vår Teams-kanal, där vi delar nyheter, tekniska lösningar och tips. Vi arrangerar även Developer Meetups på kontoret, där externa parter är välkomna för att lära sig mer om ServiceNow.
Kan du dela med dig av hur du personligen har sett till att främja erfarenhetsutbyte och kompetensutveckling inom ditt team?
Jag tror att det mest kontinuerliga erfarenhetsutbytet sker i det dagliga arbetet, där vi pratar om lösningar, hjälper varandra och ger tips. Ett mer konkret exempel är när jag som nyanställd arrangerade en mini-kurs för teamet om ramverket SAFe. Som operativ ledare coachar jag också juniora utvecklare hos oss om hur det är att arbeta som IT-konsult, skapar studieplaner för kompetensutveckling och finns till hands när de behöver vägledning.
Hur tror du att den kontinuerliga delningen av erfarenheter och kunskap inom organisationen på lång sikt bidrar till att förbättra Axians förmåga att möta kundernas behov och utmaningar?
Jag tror att det är helt avgörande för Axians. Genom att höja vår kompetens och hålla oss uppdaterade inom våra områden kan vi vara konkurrenskraftiga på den ständigt föränderliga IT-marknaden.
Ser du några områden där Axians kan förbättra eller ytterligare stärka sina initiativ för att främja erfarenhetsdelning och kompetensutveckling inom teamen? Har du några idéer eller förslag på nya sätt att uppmuntra detta?
Vi uppmuntras redan att kompetensutveckla oss inom våra områden genom certifieringsbonusar och möjlighet att studera på arbetstid. Kanske kan dessa delar förstärkas och bli tydligare vad som förväntas av medarbetare inom dessa områden. På en tidigare arbetsplats fick vi avsätta varje fredag för studier och egna utvecklingsprojekt, vilket möjliggjorde både kreativitet och erfarenhetsutbyte. Det kanske skulle kunna vara något för Axians?